Podłączenie silnika indukcyjnego klatkowego 3-fazowego




Silnik indukcyjny klatkowy zbudowany jest w części stałej zwanej stojanem i części ruchomej zwanej wirnikiem. W stojanie nawinięte są trzy uzwojenia fazowe, które w czasie pracy mogą być połączone w gwiazdę lub w trójkąt. Sposób połączenia zależy od sposobu zasilania silnika. Silnik indukcyjny klatkowy może być zasilany bezpośrednio z sieci, przez przełącznik gwiazda-trójkąt lub poprzez falownik.

Przełącznik gwiazda-trójkąt

Przełącznik gwiazda-trójkąt pozwala ograniczyć prąd rozruchowy silnika, jednak zmniejsza też jego moment rozruchowy. W taki sposób można łączyć silniki tylko jeśli:

  • na tabliczce zaciskowej wyprowadzone są wszystkie końce uzwojeń – 6 zacisków,
  • silnik przy normalnej pracy, zasilany bezpośrednio z sieci jest połączony w trójkąt – na tabliczce znamionowej powinno być 400V/690V (Δ/Y) lub tylko 400V (Δ). Silnik przedstawiony na zdjęciu u góry nie może być sterowany przez przełącznik gwiazda-trójkąt.

Do przełącznika doprowadza się 6 przewodów od silnika – od wszystkich początków i końców uzwojeń. Na tabliczce zaciskowej nie zakłada się mostków. Silnik w czasie rozruchu jest połączony w gwiazdę – prąd pobierany z sieci jest 3-krotnie mniejszy niż przy połączeniu w trójkąt, ale moment również jest 3-krotnie mniejszy. Po rozpędzeniu silnika do prędkości bliskiej prędkości synchronicznej, następuje przełączenie uzwojeń w połączenie w trójkąt.

Zasilanie bezpośrednio z sieci

Silnik może być zasilany bezpośrednio z sieci. Należy wtedy zwrócić uwagę na sposób jego podłączenia. Istnieją dwa rodzaje połączeń silnika – w gwiazdę oraz w trójkąt. Jeżeli na tabliczce zaciskowej silnika są wyprowadzone wszystkie początki i końce uzwojeń (6 zacisków), to należy ustawić odpowiednio mostki między początkami i końcami uzwojeń. Sposoby ustawienia mostków na zaciskach, w zależności od sposobu połączenia silnika przedstawia rysunek poniżej.

Sposoby połączeń uzwojeń silnika indukcyjnego klatkowego
Sposoby połączeń uzwojeń silnika indukcyjnego klatkowego

Silnik może być połączony w daną konfigurację jeśli na jego tabliczce znamionowej napisano, że przy tym połączeniu napięcie na uzwojeniach powinno wynosić 400V (napięcie międzyfazowe). W przypadku silnika ze zdjęcia u góry, należy go połączyć w gwiazdę – napięcie na uzwojeniu przy tym połączeniu wynosi 380V (napięcie międzyfazowe). Silniki z oznaczeniem 400V/690V (Δ/Y) lub tylko 400V (Δ), przy zasilaniu bezpośrednio z sieci, muszą być połączone w trójkąt.

Zasilanie poprzez falownik

Każdy silnik może być zasilany poprzez falownik, dzięki czemu istnieje możliwość płynnej regulacji jego prędkości obrotowej oraz płynnego i łagodnego rozruchu. Poza tym falownik pozwala na podłączenie silnika trójfazowego do jednej fazy, dzięki zastosowaniu falownika jednofazowego. Taki falownik na wyjściach ma napięcie 3x230V, więc można nim zasilać tylko silniki z uzwojeniami przeznaczonymi do pracy pod napięciem 230V. Na tabliczce znamionowej powinno być napisane: 230V/400V (Δ/Y). Silnik przedstawiony na pierwszym zdjęciu może być zasilany przez falownik jednofazowy i musi być połączony w trójkąt. W przypadku falowników trójfazowych, na ich wyjściu napięcia wynoszą zazwyczaj 3x400V. Należy zawsze zwrócić uwagę na napięcia wyjściowe falownika oraz odpowiednie połączenie uzwojeń silnika. Przy zasilaniu silników przez falownik, połączenie z silnikiem najlepiej zrealizować poprzez przewód ekranowany, w celu ograniczenia zakłóceń i sprzężeń. Ekran powinien być uziemiony na obu końcach. Nie jest to wymagane przy zasilaniu małych silników przez falowniki wyposażone w filtry. Sposoby podłączenia silnika powinny być określone w instrukcji falownika.




Zobacz również:

  • Układy sieci niskiego napięciaUkłady sieci niskiego napięcia Każdy elektryk przystępujący do egzaminu kwalifikacyjnego SEP musi znać układy sieci niskiego napięcia. Sieć niskiego napięcia jest wykorzystywana u odbiorców o małej mocy przyłączeniowej […]
  • Automatyczny przełącznik gwiazda-trójkąt w praktyceAutomatyczny przełącznik gwiazda-trójkąt w praktyce Silniki elektryczne indukcyjne trójfazowe charakteryzuje duży prąd rozruchu, dlatego dla silników większej mocy stosuje się układy rozruchowe. Może to był układ softstartu, falownik lub […]
  • Prąd przemienny – podstawyPrąd przemienny – podstawy Nie jest to pytanie, które pojawia się na egzaminie SEP, jednak przed przystąpieniem do niego warto sobie przypomnieć podstawy. Prąd przemienny (ang. alternating current, AC) jest to […]

7 myśli na temat “Podłączenie silnika indukcyjnego klatkowego 3-fazowego

  1. >Silnik przedstawiony na zdjęciu u góry nie może być sterowany przez przełącznik gwiazda-trójkąt.

    Bo?

    • mgr inż. Maciej Dolata

      Nie może, jeśli jest podłączony do sieci elektroenergetycznej 0,4kV, czyli takiej jaka jest w Polsce, a post ten dotyczy właśnie takiego przypadku, tak jak też pozostałe posty na tej stronie. Rzeczywiście nie napisałem o tym.

  2. Witam
    A czy mógłbym podłączyć silnik w gwiazdę,żeby pracował normalnie na napięciu 400V a od czasu do czasu nie zmieniając połączeń podłączyć go pod falownik 3x230V?
    Rozumiem,że stracę na mocy ale na tym kompletnie mi nie zależy
    Proszę o odpowiedź

    • Witam,silnik jak chcesz podłączyć pod 400V to musisz zobaczyć na tabliczce znamionowej na jakie napięcia jest zbudowany silnik np jak jest 230/400 to pierwsza liczba oznacza nawój jest przystosowany do pracy pod napieciem 230V jest napieciem przewodowym czyli takie napięcie 230 tworzą √3 tego napięcia i wynosić bedzie 130V i jest to napiecie fazowe.Zatem napiecie 230 przewodowe mozesz tylko wciepywać na zaciski silnika oznaczonego 230/400 zaś polska to 400V awiec jesli chcesz nakarmić taki silnik napieciem 400V to musisz go polączyc tylko w gwiazde a wiec mamy silnik uruchomiony na 400Voltach w gwiezdzie,natomiast ten falownik to 3x230V to własnie wydaje mnie się ze taki falus to wlasnie daje napiecie przewodowe 130V a wiec mozesz go wciepywać na konfiguracji trójkąta,tak ja to widzę,tak więc wniosek taki bedzie ze na tym falku to dajesz na trojkat a na 400 sypiesz go na gwiazde,i od czasu do czasu chodzi tak a od czasu do czasu chodzi tak.pozdrawiam.

  3. Witam mam może głupie pytanie czy w sytuacji gdy podłączamy silnik trójfazowy do falownika trójfazowego przewody miedzy nimi muszą być podpięte w konfiguracji U(falownika) do U1(silnik) i kolejno V do V1 ,W do W1?? Kierunek obrotu silnika ustala falownik. I co gdy z falownika wychodzi UVW a w silniku podłączono wszystko jak leci. U na W W(Falownika) na V(silnika) V na U. Czy to robi jakąś różnicę falownikowi czy silnikowi?? Silnik gwiazda zasilanie 3x400V.Pozdrawiam

  4. „W przypadku silnika ze zdjęcia u góry, należy go połączyć w gwiazdę – napięcie na uzwojeniu przy tym połączeniu wynosi 380V (napięcie międzyfazowe).” – Nie zgadzam się z tym. Ten silnik ma oznaczenie 220/380 (Δ/Y), a więc jeśli sieć ma napięcie międzyfazowe 220V to taki silnik można połączyć w trójkąt, natomiast, jeśli sieć ma napięcie międzyfazowe 380V, ten silnik trzeba połączyć w gwiazdę, gdyż wówczas napięcie na każdej fazie uzwojenia będzie 380V/pierwiastek z 3, czyli właśnie 220V, które jest maksymalnym dozwolonym napięciem dla tego silnika.

    • mgr inż. Maciej Dolata

      W Polskim systemie energetycznym napięcie międzyfazowe wynosi 380V(lub 400V), a artykuł jest kierowany do polskich czytelników. Zgadzam się z Panem, że można podłączyć taki silnik w trójkąt jeśli napięcie międzyfazowe sieci wynosi 220V(lub 230V). Taka sytuacja to np. falownik jednofazowy który ma na wyjściach napięcie międzyfazowe właśnie 230V.

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa